Thursday, September 3, 2009

Heimwee

Ik heb heimwee.
Heimwee naar vroeger. Toen alles nog zorgeloos en makkelijk was.
Dat je als vieze snotkleuter over het schoolplein hobbelde en geen idee had van hoe groot en groots de wereld werkelijk is.
Dat het ergste wat er kon gebeuren was dat je struikelde over je veters die je nog niet kon strikken en je knie schaafde over de grindtegels. En dan waren die 5 minuten de allerergste van je leven en schreeuwde je de longen uit je lijf van de pijn. Ontroostbaar leek wel, terwijl je na die 5 minuten weer opstond en met je vriendjes opnieuw moedig door het leven huppelde.
Ja, zo gaat het nu niet meer.
Ik ben 19 en sta midden tussen het kind zijn en de volwassene worden.
Soms is het lastig, dan wil ik even heel hard huilen en dan alles weer zo gemakkelijk vergeten.
Maar als volwassene moet je ' dealen'. De problemen die je hebt als volwassene zijn veel groter en erger dan die als kind, en wat het vooral is; je moet ermee omgaan.
Ik geniet van de kleine dingen, maar ook van de grote! Je kan me dus wel een levensgenieter noemen. Maar er zijn ook momenten dat ik helemaal niet geniet en dat ik het liefst weer 5 wil zijn. Want dat was toch, laten we eerlijk zijn, de heerlijkste tijd van je leven tot nu toe.
Dat elk jaar nog eindeloos lang duurt, en je het liefste 6 wil worden en dan 8 en daarna het liefste 10! En dat al die gekke grote mensen tegen je zeggen dat je het maar heerlijk moet hebben want voor je het weet ben je oud. Ik geloofde die grote mensen nooit. Ik wilde niets liever dan oud worden! Ik verlangde de eerste dag na mijn verjaardag alweer uit naar de volgende.
Wat ging er toen in mijn hoofdje om? Waarom wilde ik groot en oud zijn? Omdat ik dan alles mocht? Dat zou de voornaamste reden zijn geweest denk ik. Maar nu begrijp ik die grote mensen die mij vertelde het heerlijk te hebben als jong kind.
Gek hoe het loopt, je jeugd, je verlangt een deel naar het ouder worden, en van de een op de andere dag verlang je naar het jonger worden.

Terug kan ik niet meer, maar ik ben me wel bewust van de tijd, en dat ie snel gaat.
En ben ook wel blij, dat ik nu wel mn veters kan strikken en dat ik meestal kan drinken zonder te morsen.

X.

2 comments:

  1. Leuke nicht. Dat je d'er bent. Goed hoor, ik ga je volgen. X Z

    ReplyDelete
  2. erg goede tekst schat! die hw naar vroeger zit in de familie.. X padre

    ReplyDelete